از سال ۲۰۱۳ اخراج دایم از مدارس سیری صعودی در انگلستان پیدا کرده و شمار دانش‎آموزانی که به دلیل استفاده خشونت‌آمیز از چاقو دستگیر شده‎اند افزایش یافته است.
بنابر آمار دولتی، سال گذشته نزدیک به یک چهارم دانش‎آموزان در انگلستان که گفته‎اند با خود چاقو حمل می‎کردند، از مدرسه اخراج و یا از تحصیل معلق شده‌اند. این در حالی است که تنها ۳ درصد از دانش‎آموزانی که گفته‎اند چاقو همراه نداشتند، از تحصیل محروم شده‌اند.
رؤسای پلیس انگلستان در نامه‎ای به ترزا می، نخست‎وزیر این کشور هشدار داده‎اند که اخراج دانش‌آموزان از مدرسه آن‎ها را در معرض خطر ارتکاب جرم و جنایت قرار خواهد داد.

بدون شک میان اخراج از مدرسه و میزان جرم و جنایت با چاقو در میان جوانان پیوندی نزدیک وجود دارد. هر کدام از این عوامل که افزایش پیدا کند، دیگری هم بالا می‌رود و بر عکس.
این اما به معنای آن نیست که اخراج از مدرسه لزوما به جرم و جنایت با چاقو می‎انجامد. بالا رفتن نرخ فقر و بیماری‌های روانی در میان کودکان و افزایش جمعیت کودکانی که بنابر معیارهای مددکاری اجتماعی “نیازمند” تلقی می‎شوند طبق آمارها افزایش یافته و این می‎تواند بر سیر صعودی اخراج از مدرسه و جرم و جنایت با چاقو تأثیرگذار باشد.

مرکز مطالعات سیاست‎‎گذاری‎های عمومی که اندیشکده‌ای با گرایش چپ میانه است، سال ۲۰۱۷ گزارشی در رابطه با افزایش اخراج از مدارس منتشر کرد. کیران جیل ، یکی از نویسندگان این گزارش نوشته افزایش اخراج از مدارس را می‎توان تا حدی به بالا رفتن جمعیت کودکانی که نیازهای پیچیده دارند و در معرض آسیب هستند، مرتبط دانست.
شباهت‎های زیادی میان نوع زندگی دانش‌آموزانی که از مدرسه اخراج می‎شوند و آن‎هایی که به خشونت با چاقو دست می‎زنند، وجود دارد که از جمله آن‎ها می‎توان به فقر، بی‎ثباتی خانواده و نیاز به آموزش‌های خاص اشاره کرد.
بنابر اطلاعات سال ۲۰۱۵، در انگلستان دانش‌آموزانی که به خشونت با چاقو دست می‏زنند، ۴ برابر و آن‎هایی که از مدرسه اخراج شده‎اند ۷ برابر سایر دانش‎آموزان نیاز به آموزش‌های خاص دارند.
احتمال نیاز این دو گروه به تعذیه رایگان در مدرسه هم چهار برابر دیگر افراد است. تغذیه رایگان در مدرسه به خانواده‎هایی با درآمد پائین تعلق می‎گیرد. طبق این اطلاعات، نرخ اخراج دایم از مدارس واقع در مناطق به شدت محروم – که ۱۰ درصد کل مدارس را تشکیل می‎دهند- دو برابر مدارسی است که در محله‎هایی با محرومیت کمتر قرار دارند.
برای فهمیدن این که آیا اخراج از مدرسه لزوما به بزهکاری می‎انجامد، یک راه دیگر هم وجود دارد. این که مشخص کنیم جرم و جنایت قبل از اخراج صورت گرفته یا بعد از آن.
به گفته وزارت دادگستری بریتانیا، از حدود ۵۰ درصد دانش‎آموزانی که بعد از ارتکاب جرم اخراج شدند، بیش از نیمی از آن‎ها طی ۳۰ روز بعد از این تخلف از مدرسه اخراج شدند. این یعنی دست کم عده‌ای از دانش‎آموزان به دلیل حمل چاقو اخراج شده‎اند نه بر عکس.
در واقع هیچیک از این عوامل به طور قطع به بزهکاری دانش‌آموزان منجر نخواهند شد.
نزدیک به ۶۰ درصد جوانانی که به دلیل استفاده خشونت‌آمیز از چاقو در سال ۲۰۱۵ محکوم شدند، مشمول تغذیه رایگان مدارس می‎شدند اما تنها یک درصد از آن‌هایی که از تغدیه رایگان استفاده می‎کردند، دست به خشونت زده بودند.

یک پنجم دانش‎آموزانی که در آن سال به خشونت با چاقو دست زدند از مدرسه اخراج شده بودند، اما عده کمی از افراد اخراج شده از مدرسه، مرتکب جرم شده یا به تخلفات خود ادامه داده بودند.