استفاده از led به عنوان دیود زنر در مدارهای الکترونیکی

در مدارات کنترل الکترونیکی جهت عملکرد صحیح مدار باید از یک ولتاژ ثابت و بدون تغییر در بخش و یا تمامی مدار استفاده شود. برای ساخت یک ولتاژ ثابت از روشهای متفاوتی استفاده می شود. یکی از این نوع روش ها استفاده از دیود زنر می باشد. اما گاهی مواقع بدلیل در دسترس نبودن دیود زنر می توان از دیگر انواع دیود یا دیود های نورانی جهت تثبیت ولتاژ استفاده کرد . در ادامه مطلب با ما با نحوه استفاده از led به عنوان دیود زنر در مدارهای الکترونیکی همراه باشید.

استفاده از led به عنوان دیود زنر در مدارهای الکترونیکی

دیود های زنر در مدار الکترونیکی به صورت بایاس معکوس نصب می شوند. و این قابلیت دیود زنر ، آن را از دیگر انواع دیود جدا ساخته است. برای استفاده از دیود های دیگر به جای دیود زنر نمی توان آنها را به صورت بایاس معکوس بست زیرا هم ولتاژ معکوس آنها زیاد است و هم در صورت اضافه ولتاژ بیشتر از ولتاژ شکست دیود به آنها در زمان بایاس معکوس خواهند سوخت.

استفاده از دیود های معمولی به عنوان دیود زنر

در صورتی که ولتاژی با جریان کم را بخواهید رگوله کنید می توانید با استفاده از سری بستن چندین دیود معمولی با هم با توجه به تعداد دیود ها ولتاژ های متفاوتی را به صورت ثابت تولید کنید. این اتفاق بدلیل ساختار داخلی دیود ها می باشد که برای راه اندازی و عبور جریان در آنها نیاز به مقداری ولتاژ به عنوان ولتاژ آستانه دیود می باشند. در مدار زیر از ۳ عدد دیود معمولی ۴۰۰۷ استفاده شده و با یک مقاومت R1 جریان را جهت محافظت از دیود ها کاهش داده ایم . همانطور که نشان داده شده ولت مترها هر کدام نسبت به منفی باتری ولتاژ متفاوتی را نشان می دهند.

استفاده از led به عنوان دیود زنر در مدارهای الکترونیکی
استفاده از دیود معمولی به عنوان دیود زنر در مدارهای الکترونیکی

نکته :

در این روش باید ،

دیود ها به صورت ،

بایاس مستقیم در مدار بسته شوند.

استفاده از دیود نورانی به عنوان دیود زنر در مدار الکترونیکی

ال ای دی ها از خانواده دیود ها می باشند. این نوع دیود نیز باید مثل دیود های معمولی به صورت بایاس مستقیم در مدار سوار شوند. و می توانند همانند آنها با هم سری در مدار بسته شوند.

استفاده از led به عنوان دیود زنر در مدارهای الکترونیکی
استفاده از led به عنوان دیود زنر در مدارهای الکترونیکی

نکته :

در زمانی که از مدار رگوله شده ای که ،

توسط دیود های نورانی ساخته شده ،

جریان زیادی کشیده شود ،

ال ای دی  یا ال ای دی ها خاموش می شوند ،

و در زمانی که جریان کمتر کشیده شود ،

ال ای دی ها روشن می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.